Logo
                          Morren Galleries on FacebookPrivate area on website
One moment please, the page is loading....

GER DOORNINK

Veiling op 1e Pinksterdag!

ZONDAG 24 MEI | PRINSENGRACHT 572 AMSTERDAM
AANVANG 15:00 UUR
AANMELDEN KARIN@MORRENGALLERIES.NL

KIJKDAGEN:
DINSDAG 19 T/M ZATERDAG 23 MEI VAN 11.00 - 17.00 UUR
ZONDAG 24 MEI VAN 12.00 - 15.00 UUR

VEILING:
ZONDAG 24 MEI OM 15.00 UUR

HET NIEUWE TIJDELIJKE ATELIER VAN GER DOORNINK GEEFT HEM VLEUGELS EN DAT VIERT HIJ MET EEN TENTOONSTELLING IN ONZE GALERIE EN EEN VEILING! IEDER DIE BIJ DE EERSTE VEILING DE BOOT GEMIST HEEFT, KRIJGT VAN GER DOORNINK NU EEN HERKANSING!

HET BIEDEN VIA INTERNET IS VANAF VANDAAG BEGONNEN.
BEKIJK HIER DE COLLECTIE EN BRENG UW BOD UIT!

WIJ ZIJN OOK OPEN OP 2E PINKSTERDAG IN AMSTERDAM & UTRECHT!
PARKEREN KAN GEMAKKELIJK IN DE PARKEERGARAGE OP PRINSENGRACHT 542







JUANE XUE
La Belle Vie
Zaterdag 25 april opent Morren Galleries in haar Utrechtse galerie aan de Oudegracht 340 een lentetentoonstelling van de Chinese kunstenares Juane Xue. Het werk van Xue wordt al gebracht in de Amsterdamse vestiging van Morren Galleries maar zijn een primeur voor Utrecht. Voor wie van kleur, licht en een losse schildertoets houdt, zal een bezoek aan de galerie aan de Oudegracht 340 een aangename verrassing zijn. Geluk & Zorgeloosheid Bij het kijken naar de nieuwe serie schilderijen van Juane Xue (1962-Kaifeng China) voel je als het ware de warmte van de zon. Het is werk waar een licht en positief gevoel vanuit gaat: het sprankelt en voert de toeschouwer op slag mee naar een heerlijk, zomers Mediterraan oord. De tuinen met tafels bezaaid met halfvolle glazen, flessen en bloemen, wapperende tafellakens en de zichtbare aanwezigheid van zomers licht, verwijzen naar een feest dat nog gaande is of juist voorbij en waarvan de gasten even uit beeld zijn. Als toeschouwer ervaar je een gevoel van rust, geluk en zorgeloosheid. Yin & Yang De taferelen zijn weergegeven in een schilderstijl die door het prominente gebruik van wit en lichte maar warme kleuren, associaties oproepen met het Franse impressionisme. De verf is opgebracht in ontelbare vlakjes van verschillende, verwante kleuren die het geheel een voortdurende beweeglijkheid geven. Dit wordt nog eens versterkt door de zichtbaar gemaakte bries die de tafellakens doet opwaaien. Naast een associatie met het Franse impressionisme is die er ook met het Duitse expressionisme door het sterk expressieve kleurgebruik. De stijl van Juane Xue is dan ook een wonderlijke combinatie van beide bij ons bekende stijlen maar met een eigen persoonlijke toevoeging die het uniek maakt en volledig eigentijds. Juane vertelt: “Als Chinese ben ik verweven met het Yin-Yang principe, dat afkomstig is van de natuurlijke fenomenen licht en schaduw; het een kan niet bestaan zonder het ander. Wat mij aantrekt is het altijd veranderende karakter van licht- en schaduw patronen, soms is zij paars, dan weer verandert zij in blauw, soms is zij klein en zachtaardig, dan is zij groot en woest. In mijn ogen kent de schoonheid van schaduw geen grenzen”. Naast de serie die gewijd is aan het goede, zomerse buitenleven, toont Morren Galleries ook portretten, interieurs en stillevens van haar hand. De tentoonstelling is te zien van 25 april tot en met 24 mei 2015.


Pijltje




GERTJAN SCHOLTE ALBERS

Hollandse Wildernis

29 MAART - 24 MEI 2015

PRINSENGRACHT 572 AMSTERDAM

In onze Amsterdamse galerie heten wij u welkom bij de feestelijke opening van een nieuwe tentoonstelling van de enige ware 'plein air'  schilder die Nederland rijk is: Gertjan Scholte Albers!

Om 15.00 uur opent filmmaker/producent en Gouden Kalf-winnaar TON OKKERSE de tentoonstelling. Een tentoonstelling die net als de bekroonde film van Okkerse (De Nieuwe Wildernis) de Nederlandse natuur in al haar intensiteit en schoonheid laat zien. Geen andere Nederlandse kunstenaar weet het landschap met zoveel kleur, contrast en expressie te vast te leggen.

Naast het werk van Scholte Albers tonen we bronzen beelden van JAN DE GRAAF en laten we de heerlijk zomerse schilderijen zien van de Chinese JUANE XUE plus enkele stukken van de Britse schilder DOUGLAS GRAY.

OVER SCHOLTE ALBERS
Scholte Albers is een plein-air schilder pur sang. Vijf dagen per week, in alle jaargetijden en alle weersomstandigheden, is hij ergens buiten te vinden. Een speciale, zelfgebouwde kar die zijn kleine brommertje dagelijks meetorst, doet dienst als opbergkast, tafel en palet en daarin zijn als zijn benodigde schildersspullen efficiënt opgeborgen: penselen, verf, doek, ezel en zelfs een enorme lap plastic zeil om zichzelf en zijn schildeij te kunnen beschermen tegen regen of sneeuw. Wandelaars die ergens op een verlaten plek in een bos, duin- of polderlandschap wandelen en de kunstenaar in actie aantreffen, zijn vaak verrast bij het aanschouwen van dit tafereel.
Scholte Albers: "Ik vind dat altijd wel leuk. Mensen zijn vaak heel belangstellend en stellen direct allerlei vragen. Het komt tegenwoordig blijkbaar minder vaak voor dat men een landschapschilder daadwerkelijk in een landschap al schilderend aantreft. De meeste schilders van nu maken foto’s van een landschap en gaan die daarna in hun atelier in verf uitwerken. Voor mij werkt dat niet. Ik heb het zeker wel geprobeerd, want het scheelt een hoop gesjouw en gedoe, maar het lukte niet. Ik moet echt in het landschap staan om het gevoel en de sfeer van dat moment te pakken: als de zon schijnt, of als de lucht juist donker en grauw is, als er een stevige wind waait en de bomen ruisen en takken zwiepen, of als de schemering inzet….al die verschillende natuurverschijnselen hebben zijn uitwerking op mijn gemoed en bepalen hoe een schilderij gestalte krijgt en wat de kleurstellingen worden." Zijn atelier is de wereld is dus nogal groot te noemen!

Scholte Albers schildert met zeer pasteuze toets en legt met zijn gedurfde kleurgebruik een associatie met de Duitse expressionisten en de Groningse kunstenaarsvereniging De Ploeg. Net als bij hen is kleur een belangrijk beeldend middel waarmee de kunstenaar diepe emoties tot uitdrukking kan brengen. In vele lagen bouwt hij zijn landschappen op. Als je verfhuid van dichtbij bekijkt, is dat al een landschap op zichzelf!







RICHARD KUIPER

Nu te zien in Hotel The Dylan

KEIZERSGRACHT 384 AMSTERDAM

Al geruime tijd hebben het elegante Dylan Hotel Amsterdam en Morren Galleries een fijn samenwerkingsverband: Morren Galleries exposeert haar kunstenaars in het met 1 Michelin Ster beloonde restaurant Vinkeles, in de lounge en in de informele brasserie Occo van het hotel. Om de drie maanden wisselt Morren Galleries de werken zodat steeds weer een andere kunstenaar de kans krijgt zich te presenteren aan het internationale publiek van The Dylan. En anderzijds beschikt The Dylan dankzij deze coöperatie altijd over steeds wisselende high-end kunstwerken en biedt haar gasten hiermee tegelijk een mooie referentie naar het levendige Amsterdamse kunstcircuit in het Spiegelkwartier.

Vanaf 20 maart is The Dylan ingericht met fotografie van de inventieve kunstenaar Richard Kuiper. Het werk dat er te zien is, is afkomstig uit zijn collectie ‘Dutch Still-Life in Plastic’. Richard Kuiper doet eigenlijk precies datgene wat Nederlandse schilders uit het verleden nastreefden, namelijk het creëren van illusies en het misleiden en verbazen van de toeschouwer. Net als in de schilders uit de 17e eeuw is Kuiper gefascineerd door het Nederlands Stilleven. Alleen niet met olieverf en linnen, maar met plastic en fotografie verbeeldt hij zijn sappige druiven, blinkende kannen, satijnen tafellakens, die nauwelijks van echt te onderscheiden zijn. Zijn werk is te koop in gelimiteerde oplage.

Hotel The Dylan Amsterdam: www.dylanamsterdam.com







Onze nieuwe tijdelijke Buurman: GER DOORNINK

Opening 8 februari 2015 bezoek zijn ateliergalerie!

De Amsterdamse kunstenaar Ger Doornink exposeert met enige regelmaat bij Morren Galleries en ook is hij aangesloten als portrettist bij De Portretwinkel. Het mooie toeval wil dat het buurpand van onze galerie aan de Prinsengracht 572 leeg staat en de eigenaar van dit pand zo genereus is om zijn pand voor een korte periode aan Ger Doornink ter beschikking te stellen! Ger geeft hier in dit pand aan de Prinsengracht 570, dat voorheen altijd al een galerie was, een prachtig overzicht van zijn werk en heeft tevens zijn ezel en schildersspullen hierheen verhuisd zodat hij naar hartenlust aan de gang kan gaan. Hij heeft er enorm veel zin in! Speciaal ter ere van de opening van De Portretwinkel in Amsterdam en Doorninks tijdelijke intrek van ons buurpand, geeft Lieke van Lexmond het portret dat Ger van haar maakte aan ons in bruikleen en zal te zien zijn in onze galerie! Het portret van Lieke fungeert dus als sleutelwerk en verwijst zowel naar De Portretwinkel als naar Doorninks aanwezigheid in het pand naast ons!

PRINSENGRACHT 570 in AMSTERDAM

Ger Doornink hanteert geen vaste openingstijden en is op afspraak te bezoeken. WWW.MORRENGALLERIES.NL







Billy&Hells Favorites

 

opening 8 februari 2015

A  fine selection of the most stunning pieces!

De veiling van zondag 1 februari ligt alweer achter ons en een aantal mensen hebben een werk van Billy&Hells weten te bemachtigen voor een mooie prijs! Maar zoals van te voren heel duidelijk vermeld, betrof dit een uitzonderlijke, eenmalige actie. Inmiddels hebben we de galerie in Amsterdam opnieuw ingericht en tonen nu een selectie van foto's van Billy&Hells die louter bestaat uit hoogtepunten: ware neusjes van de zalm! Dit gevarieerde overzicht uit de diverse series van het Berlijnse fotografenduo wordt zondag 8 februari feestelijk geopend. Wij nodigen u dan ook van harte uit om hierbij te zijn.







DE PORTRETWINKEL NU OOK IN AMSTERDAM!

Zondag 8 februari is een feestelijke dag in Morren Galleries te Amsterdam! Vanaf komend weekend kunt u ook in Amsterdam terecht met uw portretwensen en dat willen wij graag met u en onze portrettisten vieren!

De Portretwinkel bestaat al sinds 1994 en was de eerste galerie in Nederland die zich specialiseerde in het 'Portret in Opdracht'. In 2010 ging de eigenaresse van De Portretwinkel met pensioen en werd haar "kindje" met enthousiasme overgenomen door Morren Galleries. De Portretwinkel was toen nog gevestigd in Haarlem maar die locatie bleek te omslachtig dus werd De Portretwinkel in 2011 geintegreerd in de Utrechtse vestiging van Morren Galleries aan de Oudegracht 340. Deze combinatie werkt perfect: mensen die voor een tentoonstelling naar de galerie komen, maken tegelijkertijd kennis met hedendaagse portretkunst, en diegenen die voor de Portretwinkel komen, kunnen tegelijk genieten van de lopende tentoonstelling in de galerie! Kortom: een win-win situatie die nu ook in Amsterdam van start gaat!







WALTER ELST | BASHER | JUDITH STEENKAMER
11 januari - 22 februari 2015
Oudegracht 340 Utrecht

Feestelijke Opening op Zondag 11 januari, met om 15 uur een inleiding door schrijver/dichter GERRIT LUIDINGA. De kunstenaars zijn aanwezig en Trio Rik van den Bergh zorgt voor live-muziek!

Traditiegetrouw opent Morren Galleries in haar Utrechtse galerie aan de Oudegracht 340, het nieuwe jaar met een tentoonstelling van de Belgische meester van het Stilleven, Walter Elst. Dit keer in combinatie met het werk van de Irakese kunstschilder Basher en beeldhouwwerken van diverse kunstenaars zoals o.a. Evert den Hartog, Pieter Vandendaele, Coba Koster en Margot Homan. Nieuw is hierbij de combinatie met een solotentoonstelling van de portrettiste Judith Steenkamer. Een initiatief van Morren Galleries om de openingen aan de Oudegracht voortaan te combineren met een solopresentatie van een kunstenaar verbonden aan de Portretwinkel.
De combinatie van de drie schilders, Walter Elst, Basher en Judith Steenkamer geeft ons een rijke en boeiende kijk op de schilderkunst. Hoewel hun werk veel overeenkomsten vertoont door de realistische en traditionele stijl waarin verfijning en detail erg belangrijk zijn, benadrukken zij ieder net even een ander deel van onze werkelijkheid; voorwerpen, de natuur en dieren, de mens en de innerlijke mens.
Walter Elst (Antwerpen 1955) laat ons wederom verbluft staan met zijn karakteristieke stillevens waarin hij eenvoudige voorwerpen als kruiken en kommetjes in een intens en krachtig licht en harmonieuze compositie plaatst. De kommetjes gevuld met pruimen en nectarines zijn prachtig en intens van kleur en met een frisse echtheid omgeven. Ook de schilderijen met de natuur, vogels en dieren als onderwerp, weerspiegelen zijn scherpe observatievermogen. Het is alsof zijn vogeltjes daar echt even voor ons zitten, alert en oplettend, zich bewust van onze aanwezigheid en even later in een enkele snelle beweging weer weg zullen vliegen.
In het werk van Basher (Irak 1950) zien we de weergave van een innerlijke wereld; zijn innerlijke wereld, met persoonlijke verwijzingen naar herinneringen en gebeurtenissen die in zijn leven een belangrijke rol spelen. Ook zien we verwijzingen naar bestaande beroemde Europese schilderijen en architectuur die deels in zijn fantasie is ontstaan maar ook op de werkelijkheid berust. Basher is een schilder die zich slechts op deze wijze verstaanbaar kan maken; zijn schilderijen zijn zijn taal, en vertellen zijn verhaal. Het vergt van de kijker tijd en aandacht om ze te kunnen duiden en begrijpen en dat maakt ze zo bijzonder; als een boek waarin het verhaal zich langzaam ontvouwt.
Judith Steenkamer (Wijchen 1980) zoekt de uitdaging in het weergeven van de mens, in de vorm van het portret. Ze schildert in sterke licht donker contrasten en werkt de portretten verfijnd uit. De natuurlijke compositie en het sobere kleurenpalet geven de portretten een serene uitstraling en mystieke zeggingskracht. Het is de levendigheid die haar het meest boeit en de uitdaging om de illusie van dit leven weer te geven in olieverf op paneel. De nog jonge debuterende Judith won in 2013 de publieksprijs bij de tentoonstelling Beeld van Beatrix in Paleis het Loo te Apeldoorn. Jongstleden 20 december was zij te zien in het televisieprogramma Sterren op het Doek en ook hier werd haar schilderij gekozen, ditmaal door de geportretteerde Willeke Alberti. Zowel Paleis het Loo, Willeke Alberti en andere trotse bezitters van een door Judith geschilderd portret, zijn zo vriendelijk hun schilderij in bruikleen te geven voor haar solopresentatie. De werken van Judith Steenkamer zijn dan ook niet te koop.






KIRSTY MITCHELL GOES VIRAL!

It has been a while since we last gave an update about the work of the British photographer Kirsty Mitchell. That she has been busy and many, many good thing crossed her path, is clear! Kirsty, with for example, 270 K followers on facebook, is absolutely shooting for the the stars!

As you already know, Kirsty immersed herself into what became an unexpected and life changing series entitled ‘Wonderland’; intended as a book in her mother's memory. The sudden international recognition for her work led Kirsty to leave her fashion career behind in 2011, to pursue her future as a fine art photographer with articles being published by the BBC News, Vogue Italia, Polish Harper's Bazaar, The Picture Professional and Germany's 'Stern' magazine to name a few.

In March 2013 Kirsty received the title of 'Best Conceptual Photographer of 2012' via the US Framed Awards, and was also appointed the Ambassador of Fine Art Photography for Nikon UK.

In December 2014 - Kirsty won the LensCulture 'Visual Storytelling Award' for the 'Fictional Narrative category. Following the award, Wonderland has been recently featured by world renowned newspaper The Guardian, Germany's largest news platform Spiegel Online, and UOL - Latin Americans largest news home page, with more articles and interviews currently pending.

After 5.5 years, 'Wonderland' has just finally been completed, in November 2014! The coverage of the series continues to grow with followers all over the world connecting both with the artworks, but also the accompanying autobiographical 'Diary' written by Kirsty of her shoot experiences and the narratives behind the images. The entire project including the finished artworks, diaries and documentary photography of its creation, are due to be published as a book dedicated to Kirsty's mother, predicted for release in late 2015

As her Dutch representatives we are proud of all her achievements and will be showing her new works in 2015. The exact date of her exhibition at Morren Galleries will be announced later.







Een Lezing bij Morren Galleries Amsterdam:
Klassieke Kunst door de eeuwen heen
door galeriemanager/kunsthistorica Karin van der Beek
donderdagavond 18 december, 19.00 uur
 
Kunstenaars, kunst, een kunstwerk, wat betekent het eigenlijk, wat houdt het in? Vele grote denkers hebben zich hierover het hoofd gebroken, maar een eenduidig antwoord is er simpelweg niet, een meerduiding antwoord al evenmin. Kunst heeft door de eeuwen heen zoveel verschillende ‘gezichten’ aangenomen, en was meeslepend, verbazingwekkend, opzienbarend, imponerend, schokkerend, controversieel, noem het maar. Voor de toeschouwer is kunst een niet altijd gemakkelijk begrip, omdat het werk - of het nou een schilderij, een beeld of een foto betreft - de innerlijke boodschap van de maker draagt. En die boodschap is net zo divers als de mensheid zelf.
 
In een lezing van een ongeveer een uur zal, aan de hand van een presentatie op scherm, beknopt de geschiedenis van de klassieke kunst worden behandeld. Waarom deze kunst ontstond, wanneer en waarom klassiek er in sommige perioden nagenoeg niet meer was, om uiteindelijk altijd weer terug te keren.
 
Na de lezing zal er een Q&A volgen met de beeldhouwster  Margot Homan