Als een onbezonnen entomoloog verzamelt Mapes een veelheid aan kleine elementen waaronder; glazen buisjes, röntgenfoto’s, plastic monsterzakjes, wimperhaartjes, gelatine capsules, textiel, parfum, hedendaagse foto’s, insectenspelden, verfpoeder, haarlokjes, handgeschreven tekst, sieraden, draad. Samen met de verkleinde detailfoto’s van een schilderij van Rembrandt, Vermeer of Nicolaes Eliasz Pickenoy, verwerkt hij deze fragmenten in een nieuw collageachtig portret. Het Rijksmuseum biedt hem hiervoor speciale hoog resolutie afbeeldingen aan. Met wetenschappelijke precisie begint hij aan de arbeidsintensieve en ingewikkelde opbouw van het nieuwe portret.

Altijd bestudeert hij hiervoor zijn nieuw te portretteren personage intensief. Bij het creëren van het nieuwe portret probeert hij zoveel mogelijk fragmenten, verbonden met de personage, in het werk te integreren. ”Ik verzamel vele honderden monsters alvorens te beginnen en ga dan intuïtief te werk in de geest van de schilder in een labjas.” In het uiteindelijke resultaat is het origineel goed te herkennen, maar Mapes heeft het werk veranderd, in een soort biografische DNA mozaïek van de geportretteerde. Honderden intrigerende en bizarre details en miniatuur fotootjes, op insectenspelden, gevat in houten insectendozen. Bij nadere bestudering van het werk speelt hij met de puriteinse rigiditeit van de Nederlandse Meesters, en verwerkt stukjes foto van dijbenen en decolletés, om als huidskleur te gebruiken. 

De uiterst opzienbarende nieuwe portretten ademen enerzijds de sfeer van een schrijn, waarin details van een overledenen worden vereerd. Tegelijkertijd is het een intrigerende nieuwe collage vorm. Mapes: “Het is een andere manier om de wereld om ons heen te observeren. Ik hoop dat het een alternatieve wijze oproept van hoe we dingen verwerken en interpreteren – kunst, wetenschap of wat dan ook.”

Michael Mapes, geboren in 1962 te New York, behaalde zijn BFA en MFA aan de University of Illinois. Zijn werk is regelmatig te zien op internationale en nationale tentoonstellingen, zowel groeps- als solo. Zijn werk wordt gepresenteerd op beurzen zoals o.a. SCOPE New York, SCOPE Miami, ART Miami, Context Miami. Persaandacht kreeg hij o.a. van de New York Times, BBC, CNN, The Observer, Mind Magazine, Face tot Face, etc.

Kortom: Kom langs en bewonder het werk van Michael Mapes!