Nederlands English

Peter Bol

Peter Bol, geboren 31 mei 1947 in Eindhoven, Nederland.

Overleden 25 juni 2024 in Caylus, Frankrijk.

Als derde kind van de kunstschilder Kees Bol en Catharina van 't Hof, was in zijn kleutertijd Peter's aanleg voor tekenen al manifest. In plaats van spelen, verbleef hij waar mogelijk in het atelier van zijn vader, die hem probeerde te stimuleren zoveel hij kon. Peter Bol studeerde vrije kunst en grafiek aan de kunstacademies van ''s-Hertogenbosch en Breda. Al op 23-jarige leeftijd werd hij docent grafiek aan de Hogeschool van Kunsten Utrecht. Daarnaast exposeerde hij regelmatig en met groot succes tekeningen, grafiek en schilderijen in galeries in Nederland en België.De thema's van het werk van Peter Bol zijn hoofdzakelijk klassiek: Het Hollandse en Franse landschap, het stilleven, het portret en het naakt. Peter Bol werkt in heftige kleuren, sobere vormen en met veel verf.De lijst beschouwt hij als wezenlijk onderdeel van het schilderij. 

 Peter Bol wil via de schilderstraditie van de Hollandse Meesters uitkomen op individualiteit en authenticiteit. Hij definieert individualiteit niet als een hoogstpersoonlijke expressieve uiting van de persoonlijkheid van de maker, maar als een individuele uiting vanuit een waarnemers-perspectief. De schilder vervult hier geen egocentrische rol, maar is eerder intermediair in het doorgeven van de intrinsieke spiritualiteit van zijn onderwerp aan de beschouwer van het kunstwerk. Hoe trouwer de schilder blijft aan de zuivere aanschouwing van het onderwerp, des te authentieker het kunstwerk de ego overstijgende werkelijkheid weergeeft.

Deze vorm van aanschouwen werd nog zeer zuiver weergegeven door bijvoorbeeld Rembrandt. Door hem werd meer gezien en waargenomen dan wat oppervlakkig zichtbaar is. Het is een vorm van waarnemen die veel verder gaat dan de dingen opmerken, in een soort samenhang te ordenen en daar een esthetische presentatie van te maken.

Het is een vorm van zien voorbij de gegeven causale werkelijkheid, alsof de schakels waarmee we aan deze wereld zijn gebonden tijdelijk worden verbroken, zodat gedurende een moment, door middel van een schilderij, een pre-existente waarheid aan ons wordt onthuld.

In die zin is kunst een vorm van religieus beleven. Voor Peter Bol is het schilderen van landschappen daarom zo essentieel, meer nog dan het schilderen van portretten, naakten of stillevens omdat in de natuur de wereld zich nog in een allesomvattende eenheid toont. In het directe contact met de natuur openbaart zich een gevoel van heiligheid. Als je deze heiligheid aanschouwelijk kan maken in een schilderij, dan is dat door geen enkele tijd te weerleggen. Dan heeft een schilderij 'blijfkracht' en is het niet onderhevig aan visuele slijtage. 

 Peter Bol heeft nooit de pretentie gehad te denken dat zijn schilderijen voor de eeuwigheid zouden zijn. 

Maar het zou mooi zijn als mensen jaren later zijn werk nog boeiend zouden vinden, en dat de zuivere intentie van zijn werk met het verstrijken der jaren niets van haar oorspronkelijke zeggingskracht zou hebben verloren.

UTRECHT