Nederlands English

Con van Velsen

Con van Velsen (1948, Bussum) studeerde af aan de Fotovakschool.

Door zijn grote hobby lezen, kwam hij terecht bij boeken over schilderkunst en ontdekte o.a. een boek over de Vlaamse Primitieven. Dit boek was een openbaring, vanaf dat moment wilde hij maar een ding: ook zo’n prachtig drieluik kunnen schilderen.

Hij begon met een hoop geklodder, hij had nog nooit een penseel aangeraakt.

Jaren later had hij een droom: Hij was aan het schilderen en in die droom verdunde hij de verf met een vloeistof. Toen hij ontwaakte wist hij: Dit is de sleutel tot een goed schilderij. Hij is naar de schilderswinkel gegaan en daar heeft men hem uitgelegd dat olieverf verdund moet worden met medium. Dit heeft hij thuis gelijk in de praktijk gebracht en zijn eerste gelukte schilderij was een feit.

Om schildertechnieken te leren ging hij naar de Kunstacademie Artibus in Utrecht. Daar hield hij het maar een jaar vol, het ging hem niet snel genoeg en er was geen aandacht voor het “fijnschilderen”. Tientallen boeken over oude meesters en hun manier van werken, studieboeken over hoe verf te maken, o.a. een Duits boek van Kurt Wehlte, ‘Werkstoffe und Technieken der Malerei’, hebben hem de weg gewezen.

Ook het Rijksmuseum heeft erg geholpen, de afdeling 15e eeuwse schilderkunst was een veel bezocht studie doel Er waren dagen dat Van Velsen voor de tweede keer naar Amsterdam ging omdat hij het nog niet goed genoeg gezien had. Het heeft ongeveer 10 jaar geduurd om zijn eigen stijl te ontwikkelen. Een stijl die nog steeds in ontwikkeling is.

Zijn grote voorbeelden zijn: Hieronymus Bosch, Breughel, Dürer. De onderwerpen van zijn schilderijen zijn louter fantasie en berusten niet op bestaande landschappen of steden. Een mix van opgedane indrukken en een passie voor het sciencefiction boek is vaak de bron. Op het maagdelijk witte vel tekenpapier tekent hij eerst een horizon, waarna zijn fantasie op toeren komt. In zijn hoofd ontstaat een landschap en al dromend tekent hij wat voor zijn geestesoog verschijnt. Dat wat al op papier staat inspireert ook nog extra en zo ontstaat een schilderij.

In de eerste jaren werkte hij met zelf gemaakte tempera, daarna met olieverf. Nu schildert hij met acrylverf, omdat deze snel droog is. Zijn schilderijen zijn opgebouwd uit vele dunne lagen verf en daarom is olieverf niet geschikt; het zou veel te lang duren om een schilderij te maken.

Schilderen is voor Van Velsen de meest volmaakte manier van reizen. Hij gaat waar hij wil gaan en ziet wat hij wil zien. Het weer bepaalt hij zelf, de herberg staat altijd op de beste plek met een mooi uitzicht. In zijn wereld staan geen fabrieken, geen lelijke, uitzicht bedervende, obstakels. Het bier en de wijn zijn er altijd top en als hij neerstrijkt op een van de vele gezellige terrassen aan het water, kijkend naar de overkant waar een prachtige Middeleeuwse stad in de zondoorschoten nevel te flonkeren ligt, dan zou hij willen dat iedereen dit zou kunnen zien. En dat kan als je naar zijn schilderijen kijkt!

UTRECHT