La Vie en Rose - Juane Xue

Een intens gevoel van zorgeloosheid overspoelt ons bij het zien van het schilderijen van de Chinese kunstenaar Juane Xue. Tafels met wapperende tafelkleden, halfvolle glazen en flessen; badend in een warm  zonlicht. Hoewel er geen personen zijn afgebeeld is de menselijke aanwezigheid meer dan voelbaar, alsof de gasten even uit beeld gelopen zijn. Een romantisch verlangen naar een zomers samenzijn in een weelderige tuin, is wat haar werk oproept.Een Oosterse zienswijze van het Frans impressionisme. De impressionisten die net als Juane zo graag experimenteerden met het licht. Ook Juane gaat het om de werking van licht en schaduw. Ze schildert in pastelkleuren afgewisseld sterkere tinten. Deze meester in (zon)licht studeerde aan de universiteit van Heman Westerse schilderkunst en volgde de kunstacademie van Beijing. In Nederland doceert ze momenteel aan de Klassieke Academie in Groningen, met als specialiteit ‘de magie van het licht’. Juane: “Als Chinese ben ik verweven met het Yin-Yang principe, dat afkomstig is van de natuurlijke fenomenen licht en schaduw; het een kan niet bestaan zonder het ander. Wat mij aantrekt is het altijd veranderende karakter van licht- en schaduw patronen, soms is zij paars, dan weer verandert zij in blauw, soms is zij klein en zachtaardig, dan is zij groot en woest. In mijn ogen kent de schoonheid van schaduw geen grenzen”

. 

Gestroomlijnde kracht – Evert den Hartog
Het vereeuwigen van dieren in het midden van de actie, dat is wat de succesvolle Nederlandse beeldhouwer Evert den Hartog beoogt met zijn dierfiguren.  Het stilzetten van de spanning om de toeschouwer dit bewuste moment te laten zien.  Den Hartog heeft zijn beelden de laatste jaren steeds verder gestroomlijnd waardoor hij dichter bij de essentie van zijn onderwerp komt.  Zijn beelden zijn met zeer veel vakmanschap gegoten door de Belgische topgieter Art Casting. De eenvoud in vorm, de karakteristieke pose en de prachtige patina, maken zijn beelden zo gewild. Een nieuw beeld die wij tonen is de enorme bronzen Rennend Haas van maarliest 150 cm hoog en 170 cm breed! (zie afbeelding).

Industriële spiegelpaleizen - Kobe de Peuter

De Belgische schilder Kobe de Peuter is autodidact. Zijn carrière begon als filmregisseur en recensent. Inmiddels heeft hij als kunstenaar een heel eigen stijl ontwikkeld. De Peuter confronteert ons met een industriële en commerciële samenleving waarin wij als mensen nog slechts een nietig onderdeel vormen. Hier en daar als een vluchtige schim, met soms de reflectie van de kunstenaar zelf. De imposante winkelcentra zijn zowel reëel als futuristisch. Esthetisch zeer kundig in olieverf geschilderd. Intrigerend als een samengestelde puzzel: met een mooi doordacht perspectief, gespiegelde beelden en een meetkundige strakheid.

Eigenzinnigheid in verf – Adam Cohen
De uit New York afkomstige Adam Cohen is een meester in het creëren van een doek vol vegen, klodders, smeersels, krassen, en druppels verf. De verschillende, sprankelende kleuren worden afgewisseld met vooral fris wit. Dik opgebracht, of soms zo schaars dat de structuur van het doek zichtbaar is. De voostelling vertelt de toeschouwer veel, zonder dat  het verhaal zichtbaar is. Dat is de kunst van abstractie; het prikkelen van onze fantasie.