Jan Bouman (1945), een van de vaste kunstenaars uit de stal van Morren, heeft de tijd weer even stil laten staan met zijn associatieve schilderijen in prachtige verzadigde kleuren. Ook in de serie ‘Cyclus’ werkt hij, net als in eerder werk, met herinneringen en associaties: “Dromen met je ogen open”, zoals hij dat zelf noemt. Vaak weet hij zelf achteraf het schilderij pas te duiden. Het begint altijd met de fascinatie voor een vorm of een lichtval op bijvoorbeeld een arm. Met dit gegeven begint hij te schetsen en gaandeweg ontstaat het schilderij.

 

Bouman heeft grote bewondering voor de vrouw, daarom heeft zij vaak een dominante positie in zijn schilderijen. De kleding bij zowel man als vrouw, zijn geen uiting van mode, maar vertegenwoordigen een tweede huid en metafoor. De man, net als in de schilderijen van Magritte, vaak in een pak, als een soort uniform, een keurslijf. Het werk van Bouman is niet logisch verklaarbaar. Hij schuwt klassieke symbolen niet, zoals het ei, bijvoorbeeld in het schilderij ‘Cyclus’, wat voor een nieuw begin, een geboorte staat. Maar vooral is hij altijd op zoek naar nieuwe meer cryptische symbolen, die hij intuïtief vindt. Hiermee raakt hij een ieders onderbewustzijn. Met de ruimte voor de kijker om zelf de betekenis in te vullen.

Jan Bouman genoot zijn opleiding aan de Hoghshule fur Bildende Kunst in Berlijn waarna hij in 1974 terugkeerde naar Nederland. Sindsdien exposeert hij in Nederland en Duitsland en bevindt zijn werk zich in vele collecties van particulieren-, bedrijven en musea.  

Naast de nieuwe collectie van Jan Bouman, presenteert Morren Galleries werk uit stock van andere vaste kunstenaars, zoals o.a. fotografie van het Duitse fotografenduo Billy&Hells, schilderijen van en de Belgische Kobe de Peuter (1979) en beelden van Marko de Kok (1969).