Nederlands English

Toon Laurense

Toon Laurense (1958, Venray)  Laurense is een schilder die het geheim van de verf eer aan doet. Ieder schilderij dat hij maakt biedt opnieuw inzicht in waartoe de verbeelding met verf in staat is. Hij doet dat in directe wisselwerking met de materie: de mens en de verf. Het gaat erom hoe hij de verf in beweging brengt en wat de verf met hem doet. Het maken van het schilderij is het uitvoeren van een bewegingscompositie, een choreografie, die van tevoren niet vaststaat, die niet is uitgeschreven.

Zijn schilderijen komen tot stand. Ze worden niet bedacht. Er is hooguit een voorlopig voornemen dat al verandert als de eerste streek voor de ondergrond op het doek wordt gezet. Er komt altijd iets van verzet in hem op als hij iets doet wat hij denkt al te weten. Hij moet veel weerstand overwinnen en iedere gemakzucht wordt afgestraft. Het is voor Laurense ook een muzikale aangelegenheid.

Laurense is een kunstenaar die zijn gevoel en liefde voor muziek in de schilderkunst heeft gerealiseerd. Daarin leeft hij hartstochtelijk zijn fascinaties uit voor licht en kleur, sfeer en bewustzijn in een substantie die vloeibaar alles kan worden wat hem in gestolde vorm voor ogen staat. Schilderen is vooral een kwestie van deel uit maken van dat stollingsproces en daarin beweeglijk blijven.

Een schilderij van Toon Laurense kenmerkt zich door twee componenten: een open gedeelte, een venster dat de blik de verte inleidt en een gesloten gedeelte dat de blik tegenhoudt. Het open gedeelte is landschappelijk van aard. Het laat een lichtende ruimte zien met een diffuus kleurverloop waarin een soort einder onderscheiden kan worden. Het gesloten gedeelte bestaat uit strak belijnde, monochrome kleurvlakken die het venster als coulissen omsluiten.

Laurense wordt gezien als een modern romanticus. De ‘natuur’ wordt drager voor gevoelens, net zoals bij de Romantische landschapschilders uit de eerste helft van de negentiende eeuw dat deden. Zij selecteerden en combineerden hun landschappen zodanig dat die vooral de emoties van de kijker aanspraken. Een hevige storm was een middel om de kijker ontzag voor de natuur in te boezemen, een schipbreuk om hem angst aan te jagen, uitgestrekte verten om melancholie of angst op te roepen. Daarom zijn zijn schilderijen zo vloeibaar en levendig.

Opleiding

1979 - 1983 K.U. Nijmegen, studie filosofie en wiskunde 1984 - 1986 Kunstacademie ‘s- Hertogenbosch

Solotentoonstellingen (een selectie)

2019 PAN, Amsterdam, Kunstrai, Amsterdam, Qade solo, Rotterdam, 2018 PAN, Amsterdam, Galerie Dom Arte, Rucphen, ‘With You’, Qade solo, Rotterdam, 2017 PAN, Amsterdam, 2015 Kunstrai, Amsterdam, Galerie Dom Arte, Rucphen, 2014 Kunstrai, Amsterdam, Jan van Hoof galerie, ‘sprekende verf,’ 2013 Museum de Pont, Tilburg, ‘stilleven’, Museum van Bommel van Dam, Venlo, ‘nieuw-nieuwer-nieuwst’, 2012 Huub Hannen galerie, Maastricht, Museum SM’s, ‘s-Hertogenbosch, ‘point de vue’ (in het kader van 200 jaar kunstacademie), 2011 Museum van Bommel van Dam, Venlo, ‘uit de verzameling’, Art Amsterdam, Amsterdam, Jan van Hoof galerie, ‘s-Hertogenbosch , ‘close your eyes’ (s), 2010 Art Amsterdam, Amsterdam, 2009 Huub Hannen galerie, Maastricht, 2008 Jan van Hoof galerie, ‘s-Hertogenbosch ‘over abstractie en landschappelijkheid’, 2007 Groninger Museum, Groningen ‘gebaren van verf’,

Collecties

Museum van Bommel van Dam Venlo, Noordbrabants Museum ‘s-Hertogenbosch, Museum Jan Cunen Oss, Collectie Akzo Nobel, collectie Achmea/Interpolis, collectie Mckinsey & Company, Collectie Loyens & Loeff, Collectie Link Art Company, diverse bedrijfs- en particuliere collecties in binnen en buitenland

UTRECHT