Wat zie ik, wie zie ik?

Het onberispelijke oppervlak van de zo bekende portretten van Billy & Hells is in Silent Monkey verstoord. De afstand tot het model, die vroeger voor de toeschouwer wel zichtbaar was, is nu nog veel meer aanwezig. Soms subtiel en soms drastisch: van minieme transparante verkleuringen tot zwarte strepen, lijnen en vlakken die over een foto worden verspreid en deels bedekken of verbergen, maar er soms ook mee verbonden zijn en samen met het fotografische beeld van een gezicht of lichaam een nieuw geheel vormen. Daarnaast zijn er foto's waarop een dergelijke vervreemding - zonder extra ingreep - uitsluitend ontstaat door de manier waarop de lichamen in het beeld worden geplaatst: hoe de mens een torso wordt door een hoek van het zicht, het beelddetail of de belichting. Wel blijft een lichaam of een hoofd als zodanig herkenbaar, maar het toont zich nu van een vreemde kant. In tegenstelling waarop het fotografenduo tot nu toe hun modellen in beeld heeft gebracht, maken de strategieën waarmee ze nu de heldere blik irriteren de daad van het zien bewust: wat zie ik, wat zie ik wel en niet? Billy & Hells laten zien wat ze niet laten zien. Kortom: het geheim in hun werk is groter.

Verlangen naar artistieke vrijheid

Anke Linz (1963) en Andreas Oettinger (1965) vormen het duo Billy & Hells. Ze ontmoeten elkaar in 1986, vinden een gezamenlijke passie voor fotografie en worden partners. Geïnspireerd door de foto’s van Irving Penn en Helmut Newton, begint het tweetal te werken in de modefotografie. Rond 2000 werd hun behoefte naar artistieke vrijheid steeds groter en besluiten om naast opdrachten ook autonoom werk te gaan maken. Dat resulteert in onder andere de collecties: Der Eigene Raum, Western, Sisters of Mercey, Blue Moon, Sailors, In Between, The Astronauts Wife, Red en Cote d’Azur. Op de laatste na, worden al deze collecties bij Morren Galleries gepresenteerd en hebben in al die jaren een grote schare liefhebbers in Nederland vergaard.

Rond 2016 neemt hun commerciële werk zo een grote vlucht en volgt een periode van veel internationale opdrachten. Zo schieten ze voor de Person of the Year-editie van het Amerikaanse opinieblad TIME de coverfoto en portretten-reeks van de ‘Silence Breakers’: de bekende en onbekende vrouwen en mannen die via de hashtag #MeToo een wereldwijde beweging op gang brengen tegen seksueel misbruik. Ze maken de foto’s voor de postercampagne van de Franse Canal+ serie ‘Le Bureau des Légendes’, zo ook voor de Britse dramaserie ‘Victoria’ van ITV. Tussendoor werken ze onder anderen voor de Franse schoenontwerper Christian Louboutin, het Amerikaanse New York Magazine, het Duitse Zeit Magazine, het Italiaanse online modehuis LuisaviaRoma en het Zwitserse Jeager-LeCoultre.      

Trouw

Morren Galleries is er trots op dat zij de uitverkorenen zijn om deze nieuwe collectie te laten zien want, vertelt galeriehouder Eric Morren, 'Billy & Hells zijn sinds hun eerste tentoonstelling bij ons internationaal enorm gegroeid. Vooral in Amerika zijn ze populair en worden daar vertegenwoordigd door de gerenommeerde fotogalerie Fahey Klein in Los Angeles. Dat zij ervoor kiezen om hun nieuwe collectie wederom bij ons te lanceren, zegt veel over hun loyale karakter', vervolgt Eric Morren, 'Ze zijn dus trouw aan de plek waar ze voor het eerst en met succes hun vrije werk exposeerden. Dat siert ze enorm.'